Vaarallisten aineiden maantiekuljetukset (VAK/ADR)

Vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevan lainsäädännön ja koulutuksien tavoite on varmistaa kuljetusten turvallisuus sekä ehkäistä välillistä vahinkoa ja vaaraa onnettomuustilanteissa ihmisille ja ympäristölle. VAK-kuljetuksia varten ammattikuljettajalta vaaditaan ajolupa.

Koulutuksessa käsitellään vaarallisten aineiden maantiekuljetuksiin liittyviä riskitekijöitä, ajoneuvovaatimuksia, onnettomuuksien ennaltaehkäisyä sekä toimimista yllättävissä onnettomuustilanteissa. Koulutuksen käynyt tuntee vaarallisten aineiden luokitusjärjestelmän, ymmärtää kuorman käsittelyn ja kuormaamisen turvallisuusvaatimukset sekä suomalaisen VAK-lainsäädännön ja kansainvälisen ADR-sopimuksen sisällön. Vaarallisten aineiden maantiekuljetuksissa tulee noudattaa huolellisuutta ja ottaa huomioon kuljetettavan aineen vaarallisuus, määrä ja turvallisuustoimet koko logistiikkaprosessin ajan.

• Koulutuksen hinta on 965 € + alv 24 %/ osallistuja.
  • Koulutus on kestoltaan 2 päivää

Kohderyhmänä ovat maantiekuljetuksien logistiikkaprosessiin osallistuvat henkilöt

Luokkahuonetoteutukset (klikkaa päivämäärää)

Vantaa

VAK-lain ja ADR-sopimukset erot

Suomessa vaarallisten aineiden kuljetuksessa noudatetaan VAK-lainsäädäntöä. Lainsäädäntöä valvoo Traficom. Kansainvälisesti voimassa on ADR-sopimus, joka on YK:n laatima eurooppalainen sopimus vaarallisten aineiden maantiekuljetuksista. ADR-sopimus on sitova niiden valtioiden välisissä maantiekuljetuksissa, jotka ovat sopimukseen liittyneet. Suomessa ajettavilla tieosuuksilla voidaan soveltaa VAK-lainsäädäntöä tai ADR-sopimusta.

Vaarallisten aineiden maantiekuljetukset (VAK/ADR) -koulutus omalle ryhmälle

Jos haluat tilata kouluttajan työpaikallesi, asiantuntijamme auttavat järjestämään juuri teille parhaiten soveltuvan koulutuksen.

Ota yhteyttä:

Vaarallisten aineiden maantiekuljetukset (VAK/ADR) -koulutuksen sisältö

• Luokitusjärjestelmä vaarallisista aineista
  • Pakkausmerkinnät ja pakkaaminen
  • Asiakirjavaatimukset
  • Tavaran käsittely
  • Kuormaaminen
  • Vapaarajat ja muut vapautukset
  • Eri kuljetusmenetelmät
  • Kuljetusyksiköiden merkinnät
  • Varuste- ja katsastusvaatimukset

Koulutuksessa opitaan taitoa itsenäiseen tiedonhakuun ja suoritetaan lukuisia harjoitustehtäviä.

Koulutuksen kesto: 2 päivää