Vesityökorttikoulutus

LUOKKAHUONETOTEUTUS

Vesityökortti on todistus vesilaitoshenkilöstön talous- tai allasvesi hygieniahallinnan osaamisesta. Osaaminen todennetaan näyttökokeella verkossa, jonka hyväksytystä suorituksesta saa vesityökortin voimaan viideksi (5) vuodeksi. Näyttökokeen suorittamista varten osallistuja tarvitsee koulutuspäivään mukaansa älypuhelimen, tietokoneen tai tabletin sekä Suomi.fi -tunnukset (pankkitunnus/mobiilivarmenne). Mikäli sinulla ei ole tunnistautumismahdollisuutta, otathan etukäteen yhteyttä asiakaspalveluumme. Näyttökokeen pitäjät on hyväksytty Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) toimesta.

Vesityökorttikoulutus sopii henkilöille, jotka suorittavat työssään veden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä. Veden laatuun vaikuttaviksi toimenpiteiksi katsotaan:

• veden hankintaan, käsittelyyn tai vesijohtoverkostoihin liittyvien laitteiden asennus, huolto, säätö ja kunnostustyöt. Laitteilla tarkoitetaan tässä yhteydessä putkia, pumppuja, kemikaalien syöttölaitteita sekä säätö- ja mittauslaitteita
  • allasveden tai talousveden kemikaalien käsittely
  • allasveden ilmanvaihdon toimivuuden varmistaminen
  • päivystys erityistilanteiden varalta.

Järjestämme allasvesihygienia- ja talousvesihygieniakoulutuksia, joissa suoritetaan näyttökoe vesityökorttia varten. Näyttökokeen voi suorittaa kolmella erilaisella painotuksella: vesilaitos, vesijohtoverkostot ja allasvesi. Mikäli osallistuja käy talousvesihygieniakoulutuksen, hän voi valita näyttökokeeseen painotukseksi vesilaitokset, vesijohtoverkostot tai halutessaan suorittaa molemmat näyttökokeet. Allasvesi painotuksella olevan vesityökortin voi suorittaa allasvesihygieniakoulutuksessa. Näyttökoe suoritetaan, joko suomeksi tai ruotsiksi verkossa Valviran osaamistestausjärjestelmässä. Näyttökoetta varten tulee tunnistautua suomi.fi-tunnuksilla. Testattava voi vaihtaa testikielen testijärjestelmässä itse.

Tarjonnassa tällä hetkellä vain tilauskoulutuksena, pyydä tarjous. Hinta 1590 € + alv/ryhmä.
Kysy avoimista kurssipaikoistamme puh. 010 5251 260 tai sähköpostilla kurssille@suomenensiapukoulutus.fi

Allasvesihygieniakoulutus

Koulutus käsittää kylpylöiden ja uimahallien allasveden käsittelyn ja kiinteistötekniikan. Terveydensuojelulain (763/1994) 28 a §:n mukaan allasveden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä tekevällä henkilöllä on oltava Valviran myöntämä vesityökortti, jossa on mainittu erityisalueena allasvesi. Allasveteen painottuvan vesityökortin voi saada suorittamalla hyväksytysti allasvesihygienian näyttökokeen.

Talousvesihygieniakoulutus

Koulutus kattaa vesilaitos- ja vesijohtoverkostot. Yli 50 henkilön tarpeisiin tai kymmenen kuutiometriä talousvettä päivässä toimittavassa laitoksessa työskentelevällä on oltava Vesityökortti. Soveltamisalaan kuuluvissa laitoksissa tulee olla kortinhaltija jatkuvasti läsnä tai riittävän nopeasti paikalle hälytettävissä. Vesityökorttia suositellaan myös pienemmissä laitoksissa työskenteleville.

Koulutukseen osallistuja voi valita näyttökokeeseen, joko vesilaitos- tai vesijohtoverkostot –painotuksen. Halutessaan osallistuja voi suorittaa näyttökokeen molemmista aihealueista. Kummallakin näyttökokeella testataan, tunteeko osallistuja sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (1351/2006) liitteessä asetetut osaamisvaatimukset.

Kuljettajan ammattipätevyysmerkintä

Vesityökorttikoulutuksesta on mahdollista saada yksi (1) kuljettajan jatkokoulutuksen ammattipätevyysmerkintä. Kuljettajan vesityökorttikoulutuksen hinta lähitoteutuksena on 1490 € + alv/ryhmä. Lisäksi veloitamme kortti- ja näyttökoekuluja 15€ / per. kortti + 55€ /näyttökoe per. osallistuja.

Miksi suorittaa vesityökorttikoulutus?

Vesityökortin suoritusvelvoite perustuu terveydensuojelulain muutokseen 285/2006, joka tuli voimaan toukokuussa 2006. Toiminnanharjoittajan (uimahalli, kylpylä, vesihuoltolaitos, jne.) on pidettävä kirjaa laitoksessa työskentelevien osaamisesta ja esitettävä nämä tiedot pyydettäessä kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Työntekijöiden osaamiseen lukeutuvat riittävät perustiedot veden mikrobiologiasta, vesikemiasta, puhdistustekniikoista, veden käyttötarkkailusta, veden laatuun liittyvästä lainsäädännöstä sekä henkilökohtaisesta hygieniasta.

Käytännönläheiset Vesityökorttikoulutuksemme kattavat nämä perustiedot sekä näyttökokeen.

Vesityökorttikoulutuksen sisältö

• Veden mikrobiologia
  • Vesikemia
  • Erilaiset puhdistustekniikat
  • Veden laadun tarkkailu
  • Veden laatua koskeva lainsäädäntö
  • Henkilökohtainen hygienia
  • Näyttökoe

Kohderyhmä: Koulutus sopii henkilöille, jotka suorittavat veden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä esimerkiksi uimahallissa, kylpylöissä tai vesilaitoksissa.

Kesto: 1 päivä

Näyttökoe: Näyttökokeen voi suorittaa kolmella erilaisella painotuksella: vesilaitos, vesijohtoverkostot ja allasvesi. Mikäli osallistuja käy talousvesihygieniakoulutuksen hän voi valita näyttökokeeseen painotukseksi vesilaitokset, vesijohtoverkostot tai halutessaan suorittaa molemmat näyttökokeet. Allasvesi painotuksella olevan vesityökortin voi suorittaa allasvesihygieniakoulutuksessa. Näyttökokeeseen voi osallistua myös ilman erillistä koulutusta, mutta yleisesti suositellaan asioiden kertaamista vesialan koulutustilaisuuksissa. Ammatillinen tutkinto ei vapauta näyttökokeesta.

Pätevyys: Vesityökortti, joka on voimassa viisi (5) vuotta.

Ammattipätevyys: Koulutuksesta on mahdollista saada ammattikuljettajan jatkokoulutuksen ammattipätevyysmerkintä (1 kpl). Merkintä on voimassa viisi (5) vuotta. Tämän jälkeen ammattipätevyys uusitaan suorittamalla 7 tuntia Ennakoivan ajon -koulutusta sekä 35 tuntia muuta kuljettajan jatkokoulutukseen soveltuvaa ammattipätevyyskoulutusta. Järjestämme ammattikuljettajien vesityökorttikoulutuksia tilauksesta ryhmäkoulutuksena.