Pölynhallintakoulutus

LÄHIKOULUTUS  | TILAUSKOULUTUS, pyydä tarjous!

Rakennusalalla pöly ja pölypartikkelit ovat suurin yksittäinen terveyshaitta, jota ei voi aina havaita paljain silmin. Pölynhallinta koulutus valmistaa opiskelijansa tunnistamaan pölyn vaaroja ja haittoja sekä toteuttamaan erilaisia pölynhallinta – ja torjumisratkaisuja. Terveyshaittojen ja työturvallisuuden lisäksi, pölynhallinta on työmailla myös laatutekijä.

Hinta: 189 € + alv 24% /osallistuja
Kesto: 3,5 tuntia
Pätevyys: Koulutus on ammattitaitoa vahvistava. Koulutustodistus on voimassa toistaiseksi.

Katso alta lähiviikkojen tarjonta

Luokkahuonetoteutukset (klikkaa päivämäärää)

Tilauskoulutus

Koulutuksen hinta 1890 € + alv 24% /4 tuntia tai 2990 € + alv 24%/ 8 tuntia

Ryhmäkoulutuksissa huomioidaan toimiala, yrityksen yksilölliset tarpeet ja olosuhteet sekä tapaturmariskit. Koulutus voidaan toteuttaa asiakkaan tai Suomen ensiapukoulutuksen koulutuspaikoissa ympäri Suomen valitsemananne ajankohtana. Pyydä tarjous puhelimitse 010 5251 260 tai sähköpostilla kurssille@suomenensiapukoulutus.fi. Hyväksytystä suorituksesta toimitetaan yritykselle yhteisötodistus.

Koulutus voidaan kohdentaa tiiviimpänä neljän (4) tunnin kokonaisuutena tai kahdeksan (8) tunnin kokonaisuutena työntekijöille, työnjohdolle ja asiantuntijoille.

Työntekijöille suunnatussa toteutuksessa tutustutaan terveysriskeihin, laitetuntemukseen ja niiden huoltoon, osastointiin, paine-eron merkitykseen, suunnitelmien sisäistämiseen, paloturvallisuuteen, toimintaan ongelmatilanteissa, viestintään, raportointiin sekä ylläpitoon ja osastoinnin siirtämiseen.

Työnjohdolle suunnatussa toteutuksessa keskitytään riskien ja vaarojen arviointiin, pienimuotoisiin suunnitelmiin ja niiden muutoksiin, laitetuntemukseen, suojausmenetelmiin, kaluston mitoitukseen, työnohjaamiseen, ylläpidon ohjaamiseen, laadunvalvontaan, raportointiin, viikkopalaverien toteuttamiseen ja pölynhallinnan aikatauluttamiseen työvaiheittain.

Asiantuntijoille suunnatussa toteutuksessa valmentaudutaan työmaan pölynhallinnan kokonaisriskienarviointiin, laki ja viranomaismääräyksiin sekä ohjeistuksiin, pölynhallinta suunnitelmaan, aikataulutukseen työvaiheet huomioiden, projektin- ja nimettyjen resurssien hallintaan, kaluston mitoitukseen, laitetuntemukseen, suojausmenetelmiin, rakennuttajan vaatimusten tuntemukseen, tunnistamiseen ja viestintään (sisäinen ja ulkoinen). Lisäksi opitaan soveltamaan käytäntöön suojausmenetelmiä, niiden luokkia, ohjeistuksia ja niitä määrittäviä asetuksia, lakia ja määräyksiä.

Pölynhallintakoulutuksen sisältö:

• Lait, asetukset ja viranomaismääräykset
  • Pölynhallinnan suunnittelu, mittaukset ja ratkaisut
  • Terveysriskien hallinta
  • Riskien ja vaarojen arviointi
  • Paloturvallisuus (osastoinneissa)
  • Pölynhallinnan laitemitoitukset
  • Keskussiivousjärjestelmä, rakennusimurit, keskuspölynimurit
  • Osastointi, alipaineistus, ylipaineistus
  • Kiertoilma ja ilmanpuhdistus
  • Kohdepoisto
  • Laastiasema (kohdepoistolaite)
  • Rakennusimurit
  • Terveysriskien hallinta
  • Laitteiden huolto
  • Tutustuminen pölynhallinnan kalustoon ja oikeaoppiseen käyttöön

Mukana myös tietoa tutkimuksesta: Kvartsialtistuminen ja sen hallinta rakentamisessa.

Tavoitteet:

• Koulutuksen käymällä ymmärrät pölynhallinnan lainsäädännöt, riskit ja tavoitteet
  • Käymällä koulutuksen parannat sekä omaa että työmaan turvallisuutta
  • Antaa osallistujalle perustiedot ja taidot pölynhallinnan toteuttamisesta ja valvonnasta työmaalla, kuten alueiden rajaamisesta ja pölynhallintamenetelmistä
  • Varmistaa oikeiden työtapojen ja henkilökohtaisten suojaimien käytön
  • Koulutuksen käymällä opit valitsemaan toimivia ratkaisuja erityyppisiin kohteisiin ja tilanteisiin
  • Koneiden ja laitteiden oikeaoppinen valinta ja käyttäminen työkohteessa